Innovació és futur i present

Aquests dies s’està desenvolupant a Barcelona la setzena edició d’Hostelco, fira dedicada a equipaments per l’hostaleria i la restauració. La previsions de negoci i de visitants professionals a la fira semblen molt positives i de ben segur serà profitosa per dinamitzar i enfortir el sector turístic entès en el sentit més ampli del concepte. Permeteu que utilitzi l’exemple d’Hostelco per referir-me a altres factors econòmics o de desenvolupament que són cabdals per contribuir a generar riquesa i per tant ocupació i noves oportunitats de negoci. Si hi ha quelcom que defineix a fires o congressos d’aquest tipus és la capacitat de renovar, desenvolupar i aplicar noves solucions a situacions existents, sigui des del punt de vista de la creació de noves eines, del disseny de nous productes, o desenvolupament informàtic de noves aplicacions o programes que facilitin la feina o aportin valor afegit a un negoci ja existent. En definitiva són espais i aparadors on les empreses del sector o aquelles que tenen quelcom a dir en la gestió transversal del servei mostren novetats i innovacions que esdevenen models d’èxit que òbviament enriqueixen no només l’empresa o empresari emprenedor, si no que els seus beneficis traspassen aquest nivell convertint-se en motor de creació de competència i per tant de qualitat i competitivitat.

Conclourem doncs, que és bàsic i fonamental apostar pel i+d+i (investigació, desenvolupament i innovació). A Catalunya, aquestes línies d’actuació han estat històricament un dels punts forts del nostre model productiu, i especialment en àmbits com el turisme i la restauració, però també en medecina, tecnologia, ciència, etc…

Fins aquí res de nou, transferim sempre la responsabilitat d’innovar a les empreses i exigim als diferents governs que facin polítiques actives per promoure la investigació, tant a les empreses com a les universitats.

Però m’agradaria que tots fóssim conscients que els ciutadans, millor dit, els consumidors també tenim part de responsabilitat en com les empreses i/o organismes actuen en aquest sentit. L’altre dia, per exemple, en converses, amb diferents empreses catalanes, líders, en aquest cas, del sector alimentari, en comentàvem que la gran proliferació de marques blanques, obligava, per ajustar els seus marges i poder ser competitius, reduir i fins i tot en alguns casos, eliminar línies d’investigació, equips de desenvolupament per centrar els seus esforços i recursos econòmics en ajustar preus i potenciar la seva política comercial.

Òbviament la situació econòmica que tots plegats patim, fa que siguem molt més primmirats i curosos en què, i com, gastem els nostres recursos, però també hem de ser conscient de les derivades que les nostres accions i decisions com a consumidors tenen sobre el futur industrial i emprenedor del nostre país, especialment en aquests moments de construcció nacional.

Una altre factor que ha de permetre avançar i que depèn de tots nosaltres, com a societat, es continuant treballant per no instal·lar-nos en l’anomenada política del no i com a mínim fer passes per intentar situar-nos més a prop del, per què no? Ja és un pas.

Aquest és un gran país, i cada dia entre tots l’hem de fer una mica més gran, amb esforç, amb treball però també amb generositat.

En aquesta direcció i tornant a Hostelco, felicitar a l’organització per les nombroses innovacions introduïdes al certamen i també els expositors per la gran quantitat i qualitat del que allà s’exposa. Com sempre el sector turístic referent a Catalunya. Bon negoci a tots!!!